فرقه هاي ضاله تصوف و دراويش يا همان قطاع طريقان معنويت
فرقه هاي ضاله تصوف و دراويش يا همان قطاع طريقان معنويت
تاریخ درج خبر : یکشنبه 28 مهر 1392 ساعت 20:20
 
هر كس به زيارت يكي از آنان(تصوف)در حال حيات و يا بعد از مرگ برود ،مانند آن است كه به زيارت شيطان و بت پرستان رفته باشد و هر كس ياري ايشان كند ،گويا يزيد ومعاويه و ابو سفيان را ياري كرده است.
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذي خلق السماوات و الارض و جعل الظلمات و النور ثم الذين کفروا بربهم يعدلون

اللهم انا نشکو اليک فقد نبينا و غيبه امامنا و شده الزمان علينا و ظهور الفتن بنا و کثره عدونا و قله عددنا

اللهم انا نسئلک ان تاذن لوليک في اظهار عدلک في عبادک و قتل اعدائک في بلادک .
اله الحق آمين

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحیم

امام رضا علیه السلام می فر مایند : هر کس نزداو از صوفیه سخن به میان آید و به زبان و دل انکار ایشان نکند از ما نیست و هرکس صوفیه را انکار نماید گویا این که در راه خدا در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله با کفار جهاد کرده است .

امام علي النقي علیه السلام :

.....فمن ذهب إلي زيارة أحد ٍ منهم حيّاً أو ميّتاً فكأ نّما ذهب إلي زيارةالشيطانِ و عبدةِ الأو ثان ومن أعان أحداً منهم فكانما أعان يزيد و معاوية وأباسفيان.[1]



هر كس به زيارت يكي از آنان(تصوف)در حال حيات و يا بعد از مرگ برود ،مانند آن است كه به زيارت شيطان و بت پرستان رفته باشد و هر كس ياري ايشان كند ،گويا يزيد ومعاويه و ابو سفيان را ياري كرده است.


حضرت هادي عليه السلام مي فرمايند : ((الصوفية کلهم من مخالفينا و طريقهم مغايرة لطريقنا و ان هم الا نصاري و مجوس الامة اولئک الذين يجهدون في اطفاء نورالله و الله يتم نوره و لو کره الکافرون )) : صوفيان چه آنها که ادعاي پيروي از امت هستند و چه از اهل تسنن، همه مخالفت ما هستند و روش آنها با روش ما مغايراست و آنها نصاري و مجوس اين امت هستند که در خاموش کردن نور اللهي مي کوشند .


كليني به سند معتبر از « سدير صيرفي» روايت كرده كه :من رورزي از مسجد بيرون ميآمدم و امام باقر (عليه السلام) داخل مسجد مي شد ،دست مرا گرفت رو به كعبه كرد و فرمود:
.اي سدير!مردم مأمور شدند از جانب خداوند كه بيايند و اين خانه را طواف كنند وبه نزد ما آيند وولايت خود را بر ما عرضه نمايند.
سپس فرمود:
اي سدير ! مي خواهي كساني را كه مردم را از دين خدا جلوگيري مي كنند به تو نشان دهم؟آنگاه به ابو حنيفه و سفيان ثوري » (م161هجري) كه در مسجد حلقه زده بودند ،نگريست و فرمود :اينها هستند كه بدون هدايت از جانب خدا و سندي آشكار ،از دين خدا جلوگيري مي كنند اگر اين پليدان در خانه هاي خود بنشينند و مردم را گمراه نكنند ،مردم به سوي ما مي آيند وما ايشان را از جانب خدا و رسول خبر مي دهيم ».


شيخ مفيدبه سند صحيح از امام علي النقي (عليه السلام)روايت كرده است كه «محمد ابن حسين بن ابي الخطاب»در خدمت امام علي النقي (عليه السلام)در مسجد النبي بودم كه در آن حال جمعي از اصحاب ان حضرت شرفياب حضور آن حضرت شدند و درميان ايشان « ابو هاشم جعفري » نيز بود كه او مردي بسيار بليغ و با كمال بود ودر نزد آن حضرت مقام و منزلت عظيمي داشت و چون اصحاب در كنارش قرار گرفتند ،بنا گاه جمعي از صوفيه داخل مسجد شدند و حلقه زدند و مشغول ذكر گرديدند ،حضرت فرمود:
به اين حيله گران اعتنا نكنيد زيرا جانشينان شياطين و خراب كننده قواعد دين مي باشند . زهد ايشان براي راحتي بدنهايشان و تهّجد و شب زنده داريشان براي صيد كردن عوام است. عمري را در گرسنگي به سر برند تا عوام و ناداني را مانند خرها پالان كنند و زين بر پشت آنها گذارند. ذكر نمي گويند مگر براي فريب مردم و خوراك خود را كم نمي كنند مگر براي پر كردن قدح و ربودن دل احمقان ، با مردم دم از دوستي خدا زنند تا ايشان را به چاه اندازند ،اوراد ايشان رقص و كفزدن و غنا و آوازه خواني است و كسي به سوي انها ميل نكند و تابع ايشان نگردد مگر آنكه از جمله سفيهان و احمقان باشد هر كس به زيارت يكي از آنان در حال حيات و يا بعد از مرگ برود ،مانند آن است كه به زيارت شيطان و بت پرستان رفته باشد و هر كس ياري ايشان كند ،گويا يزيد ومعاويه و ابو سفيان را ياري كرده است.»در همان موقع يكي از اصحاب آن حضرت عرض كرد اگر چه آن كس به حقوق شما اقرار داشته باشد ؟! حضرت نگاه تندي به او كرد و فرمود:
اين سخن را ترك كن ،مگر نمي داني هر كس حق ما را بشنا سد ،مخالفت امر ما نمي كند ،آيا نمي داني ايشان پست ترين طوائف صوفيه ميباشند و اين صوفيان كلشان مخالف ما هستندو طريقه آنها باطل و برخلاف طريقه ماست و اين گروه نصاري و مجوس اين امت هستند و آنان سعي در خاموش كردن نور خدا (محو اسلام) ميكنند و خداوند نور خود را تمام ميكند اگد چه كافران خوش ندارند».

فقيه و محقق رباني مرحوم مقدس اردبيلي مي نويسد: «ابن حمزه» و برخي ديگر از علماي شيعه از مرحوم «شيخ مفيد» نقل کرده اند که حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره صوفيه چنين فرمودند:

«احدي به تصوف قائل نمي شود، مگر از روي مکر و خدعه يا ضلالت و گمراهي و يا جهل و حماقت
بررسي حديث امام رضا عليه السلام در مورد صوفيه

صوفي گري نه پديده اي است جديد و نه فقط در فرقه و گروهي به نام « صوفيان » متجلي مي گردد که اين بيماري اعتقادي و فکري و هم مشکل و معضل و نيز آفت و آسيب از ديرباز وجود داشته و در صحنه ها و عرصه هاي حيات اجتماعي ظهور و بروز نموده و جامعه اسلامي را با رنج و مشکل و زيان مواجه ساخته است و نه تنها در فرقه صوفيان که در ميان گروه هايي از مسلمانان نيز نفوذ کرده و آنان را بدون آن که خود بخواهند و يا بدانند در دام بعضي از گرايشات عرفان صوفيانه که از جنبه ظاهري شباهتي با برخي از مفاهيم اسلامي داشته و در عين حال هم در حقيقت و هم در محتوا تطابقي بين آنها نبوده و نيست گرفتار ساخته است! رهاکردن اصل و پرداختن به فرع، نفي جلوه هاي دنيايي و در عين حال ضروري و روزمره زندگي که مورد تاکيد و توصيه تعاليم اسلام مي باشد، رهبانيت و انزواگرايي، سطحي نگري و خرافه پرستي و برداشت­هاي فکري و عملي ناصحيح از توكل و صبر و ... از جمله مواردي است که در ميان گروهي از مسلمانان نفوذ کرده است به گونه اي که آنان در غفلت به سر مي برند و نمي دانند که خاستگاه اصلي اين گرايشات ناصحيح افکار صوفيانه است، يعني همان تفکري که با آن مخالف مي باشند، لکن در عمل به برخي از باورها و مفاهيم و گرايشات اجتماعي آن مبتلا و گرفتار شده اند!

اين رنج و غفلت و مشکل بزرگي که جامعه امروز ما به آن گرفتار است براي حوزه­هاي علميه و پژوهندگان آشنا و مسلط به فرهنگ و معارف اسلامي در هر مکان و با هر مسئوليت به ويژه اهل قلم و تحقيق در عرصه مطبوعات «بينش آفريني» و «آگاه سازي» نسبت به تفکر صوفي­گري و سابقه عملکردهاي باطل و ضداسلامي صوفيان را به صورت يک «تعهد» و «وظيفه ديني» ضروري مي سازد. اولين گام در مسير تحقق اين تعهد براي بينش آفريني و آگاه سازي نسبت به تفکر مغشوش و باطل صوفي­گري و رفتار و کنش­هاي ضداسلامي صوفيان بازگشت به سابقه تاريخي اين فرقه و تبيين ديدگاه­هاي ائمه اطهار(عليهم السلام) درباره افکار واعمال تباه آنان مي باشد. اين گام - که اولين و ضروري ترين گام در مسير تبيين تفکر اين فرقه باطل به شمار مي رودـ زمينه ساز کسب معرفت و شناخت هاي لازم براي پيمودن گام هاي بعدي است که ديدگاه ها و نظرات و سلوک به ظاهر عرفاني آنان را که با اصل اسلام در تضاد و تعارض آشکار مي باشد به نقد و بررسي مي گذارد.

فقيه و محقق رباني مرحوم مقدس اردبيلي مي نويسد: «ابن حمزه» و برخي ديگر از علماي شيعه از مرحوم «شيخ مفيد» نقل کرده اند که حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره صوفيه چنين فرمودند:

«احدي به تصوف قائل نمي شود، مگر از روي مکر و خدعه يا ضلالت و گمراهي و يا جهل و حماقت» (1 )

اين روايت اولا سابقه تاريخي صوفيه را مي نماياند و اگرچه اينان پيش از دوره زندگي و امامت حضرت امام رضا عليه السلام از جمله در دوره امامت امام صادق عليه السلام نيز بوده اند و به نشر تفکرات باطل و گمراهي آفرين خود به صورت پراکنده مي پرداخته اند لکن با استناد به اين روايت و زمان آن که به دوره زندگاني امام رضا عليه السلام از سال 148 هجري قمري تا 202 هجري قمري باز مي گردد سابقه تاريخي تحرکات صوفيان به بيش از 12 قرن پيش عودت داده مي شود .

ثانيا روايت مزبور ماهيت تفکر صوفي گري و کساني که به آن گرايش مي يابند را با ارائه سه مشخصه نمايان مي سازد.

مشخصه اول « مکر و نيرنگ »

امام رضا عليه السلام اعلام مي فرمايد هيچ فردي به تفکر صوفي گري و گرايشات عملي باطلشان قائل و معتقد نمي شود مگر از روي مکر و خدعه . يعني در اين تفکر و رويکرد به ظاهر ديني و در اصل متباين و متضاد با دين مبين اسلام خدعه و نيرنگ نهفته است و معتقدان به آن و عاملان به آداب و رسوم آن نه از روي خلوص و صداقت و درستي که از روي مکر و نيرنگ و براي فريب دادن مردم و دام گستري در مقابل آنان و جلب و جذب تدريجي و بهره برداري هاي ناصواب و ناشايست براي رسيدن به مطامع و منافع شيطاني و ضدانساني به نشر اين تفکر باطل مي پردازند.

مشخصه دوم « ضلالت و گمراهي »

براساس رهنمود حضرت امام رضا عليه السلام صوفيان در ضلالت و گمراهي اند و نيز گروهي از مردم نه براي نيل به هدايت و رسيدن به رستگاري و سعادت ابدي که براي ره يافتن به ضلالت و گمراهي و برآوردن خواسته ها و اميال و خواهش هاي نفساني و شيطاني به صوفيه ملحق مي گردند و به عقايد باطل و آداب و رسوم ضداسلامي و آلوده به فسادشان متمايل و راغب مي شوند. اين افراد به خوبي مي دانند که در چه بيراهه گمراهي زا و شقاوت آميزي گام مي نهند و به چه لذت هاي حرام و شهوات و بي بندوباري و هرزگي هايي دست مي آلايند و چگونه دين خود را به دنياي صوفيان گريزان از حق و پيوسته به باطل و فرو رفته در عصيان و سرکشي و معتاد به فسق و فجور و معصيت و گناه مي فروشند!

مشخصه سوم « جهل و حماقت »

گروهي از گروندگان به فرقه صوفيه اسير در حلقه هاي اسارت جهل و جمود و حماقت و ناداني مي باشند(3) و فقدان معرفت و شناخت نسبت به تعاليم مقدس اسلام و نداشتن آگاهي هاي لازم درباره آموزه هاي اصيل و زلال اخلاقي و عرفاني اين دين مبين الهي موجب مي گردد که به هر ندايي که از گوشه اي به نام عرفان بلند شود متوجه گردند و هر دعوتي را بپذيرند و در اين ميان صوفيان که در فريبندگي و اغواگري و حق نماياندن هر باطل مهارت خاص دارند و با شگردها و شيوه هاي گوناگون هر خرافه و موهومي را واقعيت نشان مي دهند قشري گرايان جاهل و سطح انديشان احمق و نادان را بسيار سريع به سوي خويش فرا مي خوانند و به صورت «سياهي لشگر» و «طرفداران مطيع و چشم و گوش بسته» و «مداحان و چاپلوسان و ستايشگران» به بهره برداري هاي مکرر و پيوسته مي رسانند! و هم اينان هستند که در محافل و مراسم صوفيان سر بر آستان پير و مرشد مي سايند و از اين فريبکاران و گريختگان از درگاه خدا تمناي شفاعت حق و وصول به بارگاه قدس الهي مي کنند!

با توجه به آنچه از نظر گذشت مشخص مي گردد که تفکر صوفي گري پديده جديدي نيست و داراي سابقه تاريخي طولاني مي باشد که با استناد به روايت حضرت امام رضا عليه السلام به بيش از 12 قرن پيش مي رسد.

همچنين با توضيحاتي که از نظر گذشت ديدگاه حضرت امام رضا عليه السلام درباره ماهيت و علل گرايش به تفکر صوفي گري تبيين گرديد و مشخص شد که معتقدان به صوفي گري و عاملان به آداب و رسوم باطل آنان با سه مشخصه و انگيزه مکر و خدعه ضلالت و گمراهي و جهل و حمود به اين دام بزرگ شيطان بيروني و دروني گرفتار مي شوند و به مرور خود به صورت شياطين انسي در گوشه و کنار جامعه به مسلک و شيوه اي دعوت مي کنند که از جنبه اعتقادي و اخلاقي به ترک تعاليم و قوانين و احکام عبادي اسلام منجر مي گردد و خرافات و موهومات و فسق و فساد و بي بندوباري را به نام «عرفان» در جامعه ترويج مي نمايد و حال آن که معارف اصيل عرفاني اسلام که از متن قرآن و انديشه و سيره و عمل ائمه اطهارعليهم السلام برمي خيزد نفي کننده اين موهومات و خرافه ها و فساد و هرزگي ها مي باشد.

عرفان در كنار عقل و وحی سعادت‌بخش است

گروه انديشه: عرفان شيعی دارای دارای سه عنصر؛ عقل، تهذيب و وحی است، عرفان به هر سه اين‌ها نياز دارد؛ يعنی عقل بدون وحی كافی نيست و عرفان بدون عقل و وحی هم به گمراهی می‌كشد، عقل، عرفان و وحی بايد با هم باشند تا به رستگاری منتهی شوند.
محمد فنايی اشكوری، دانشيار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)

«محمد فنايی اشكوری»، دانشيار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، در گفت‌وگو با سرويس انديشه خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، شاخصه‌های عرفان‌های اصيل و كاذب را بررسی كرده و گفت: وقتی به برخی فرق صوفيه نگاه می‌كنيم، درمی‌يابيم كه اعتقاد به خدا، توحيد، نبوت و معاد هست، اما برخی از اجزا و عناصر دين در آن ناديده گرفته و يا مغفول واقع شده يا تصور نادرستی از عناصر و اجزايی از دين وجود دارد كه بايد تصحيح شود. مثلا گرايش‌هايی بوده كه تمايل به عرفان بدون شريعت و فقه داشتند. شخص متدين به دين اسلام هم هست، ولی به احكام ملتزم نيست، يا به احكام اعتقاد ندارد، يا می گويد اين احكام برای عوام الناس است و برای همه نيست، برای خواص نيست. اين نيز خطا و انحراف مسلم و نوعی آسيب است كه بايد تصحيح شود.

وی عرفان بدون عقل را يكی از شاخصه‌های عرفان كاذب معرفی كرد و افزود: گرايش‌هايی در برخی عرفان‌ها هست كه يكی از تعاليم آن عدم اعتبار و حجيت عقل است؛ به عبارتی بين عرفان و عقل ناسازگاری می‌پندارند. عرفای راستين گفته‌اند عرفان فوق عقل است، نه اين‌كه ضد عقل. آن‌ها ارزش عقل را انكار نكرده‌اند، بلكه به محدوديت آن توجه داده‌اند. غرض آن‌ها اين است كه برتر از عقل راه ديگری وجود دارد كه شهود و كشف بی‌واسطه حقايق است كه از راه تهذيب نفس و عشق به خدا حاصل می‌شود، نه اين‌كه عقل باطل و بی‌اعتبار است، عقل نه تنها معتبر است، بلكه بسيار اهميت دارد و بدون عقل نمی‌توان در معرفت گامی برداشت. اما برخی توهم كرده‌اند كه عقل از اساس باطل و مزاحم است و بايد آن را ناديده گرفت. اين توهمی بيش نيست و خلاف تعاليم قرآنی و روايی ماست كه به عقل جايگاه رفيعی می‌دهد.

مؤلف كتاب «نيايش عارفان» خاطرنشان كرد: در ادبيات ما بسيار آمده است كه راه عرفان، راه عشق است و راه عشق از عقل جداست و ما بايد يكی از آن‌ها را انتخاب كنيم. حقيقتی در اينجا وجود دارد؛ چون هر انحرافی از يك سوء‌ فهم ايجاد می‌شود. آنچه عرفای راستين گفته‌اند، اين است كه ما عقل داريم و عقل ما حقايق را درك می‌كند، اما كافی نيست. برای نجات و رستگاری نهايی تنها به عقل نمی‌توان اكتفا كرد. عقل مركبی است كه تا جايی ما را می‌برد و بعد از آن ديگر كارايی ندارد. گفته‌اند عقل يكی از ابزارهای معرفتی ماست، اما همه چيز عالم را با اين ابزار نمی‌توان شناخت. اگر بخواهيم به افق‌های ديگری برويم، به چيز ديگری نياز داريم كه از راه تهذيب نفس، از راه توجه به خداوند و عرفان است و اين حرف درستی است.

اين مدرس حوزه علميه قم تأكيد كرد: عده‌ای به غلط پنداشته‌اند كه معنای حرف فوق اين است كه عقل بی‌اعتبار است و بايد آن را كنار بگذاريم. حق اين است كه اگر عقل را از عرفان جدا كنيم، آن عرفان نيز بی‌اعتبار می‌شود. آری، عرفان شيعی عقل را كافی نمی‌داند، اما آن را لازم و ضروری می‌داند و در كنار آن، وحی را لازم می‌داند؛ چون بدون وحی نمی‌توان به مقصد رسيد، اگر عقل كافی بود، خدا وحی را نمی‌فرستاد.

مؤلف كتاب «بحران معرفت» در مورد ويژگی برجسته عرفان شيعی اظهار كرد: اين سه عنصر از ويژگی‌های عرفان ناب شيعی است؛ عقل، تهذيب يا سير و سلوك و وحی. ملاصدرا از آن به عرفان، برهان و قرآن تعبير كرده است. ما به هر سه اين‌ها نياز داريم. توجه به قرآن بدون برهان به «ظاهريه» و «مجسمه» می‌رسد. وحی بدون عقل همان است كه وهابيت می‌گويد. عقل بدون وحی نيز كافی نيست. بزرگ‌ترين فلاسفه؛ مثل ارسطو و افلاطون كه قدرت عقلی فراوانی داشتند دارای خطاهای عقلی هستند؛ مثلا ارسطو می‌گويد كه انسان‌ها دو دسته‌اند؛ يك دسته آزاد آفريده شده‌اند و دسته ديگر برده، آن‌ها كه آزادند يونانی، و برده‌ها همه غير يونانی هستند. عقل بدون وحی چنين است!. لشكركشی‌ای كه اسكندر كرد به همين دليل بود و ارسطو معلم خصوصی او بود.
فنايی اشكوری:
عرفان بدون اخلاق نيز از عرفان‌های غير اصيل است، در اين گرايش شخص در تنهايی به خيال خود با خدای خود ارتباط دارد، ولی به رابطه‌اش با انسان‌های ديگر بی‌توجه است، گويی در اين عالم فقط او هست و خدا و ديگر هيچ چيز نيست، البته تصوری كه از خدا دارد هم تصور نادرستی است. با انسان‌ها عبوس، بی‌مهر و تند خوست، در عرفان اصيل اسلامی بر اخلاق و خوش رفتاری با ديگر انسان‌ها و خدمت به آن‌ها و احسان و ايثار تأكيد شده است

فنايی اشكوری تأكيد كرد: عقل بدون وحی كافی نيست، عرفان بدون عقل و وحی هم به گمراهی می‌كشد. در بسياری از عرفان‌نماها عقل غايب است. عرفان شيعی عرفانی است كه هر سه را با هم داشته باشد. اگر شب و روز هم قران بخوانی و در مورد آن تعقل نكنی آن را هرگز نخواهی فهميد. تعقل بدون تهذيب هم كافی نيست. خداوند می‌فرمايد كه اگر شما چهل روز قلب خود را خالص كنيد، حكمت‌های الهی از قلب به زبان جاری می‌شود؛ بنابراين عقل، عرفان و وحی بايد با هم باشند تا به رستگاری منتهی شوند.

وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا معنای اين سخن اين است كه دين يا وحی ناقص است و در كنار آن ما به چيز ديگری بنام عقل نياز داريم؟ تصريح كرد: چيزی كه گفتيم بيرون از دين نيست. خود دين می‌گويد بايد تعقل كنيد. دين می‌گويد كسانی كه تعقل نمی‌كنند از هر جنبده‌ای در روی زمين بدترند: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لاَ یَعْقِلُونَ» (سوره مباركه الأنفال، آيه شريفه 22). پس شما اگر به دين پايبند باشيد دين شما را ملزم به بكارگيری عقل می‌كند. هرجا ديديد اين سه با هم سازگارند و عقل شما چيزی را می‌گويد كه از متن وحيانی می‌فهميد و دين چيزی را می‌گويد كه در عرفان مطرح است‌، نشان دهنده اين است كه شما با حرف صحيحی مواجه هستيد، اما اگر اين سه با هم ناسازگار باشند خطايی در آنجا هست. بزرگ‌ترين چالش فكری ما اين است كه از اين سه بدرستی استفاده كنيم تا به فهم درست‌تری از واقع برسيم.

وی عرفان بدون زندگی را شاخصه ديگری برای شناسايی عرفان‌های كاذب دانست و در اين مورد اظهار كرد: گرايش‌هايی بين برخی مدعيان عرفان هست كه عرفان را ناسازگار با زندگی می‌داند. آن‌ها عرفان انزوا،‌ عرفان فردی محض، عرفان ترك مطلق دنيا و زندگی رياضت‌كشانه را ترويج می‌كنند. اين گرايش به نوعی بی‌توجهی به مسئوليت‌های فردی و اجتماعی شخص می‌انجامد و چنين كسی از كار و كوشش مولد و سودمند دست بر می‌دارد و به عنصری بی‌خاصيت برای جامعه تبديل می‌شود. اين نيز يك انحراف و عدول از عرفان اصيل اسلامی است.

اين مدرس حوزه و دانشگاه افزود: عرفان بدون اخلاق نيز از عرفان‌های غير اصيل است، در اين گرايش شخص در تنهايی به خيال خود با خدای خود ارتباط دارد، ولی به رابطه‌اش با انسان‌های ديگر بی‌توجه است، گويی در اين عالم فقط او هست و خدا و ديگر هيچ چيز نيست، البته تصوری كه از خدا دارد هم تصور نادرستی است. با انسان‌ها عبوس، بی‌مهر و تند خوست، در عرفان اصيل اسلامی بر اخلاق و خوش رفتاری با ديگر انسان‌ها و خدمت به آن‌ها و احسان و ايثار تأكيد شده است.

اين محقق عرفان بدون سياست را نيز از آسيب‌های عرفان‌های كاذب دانست و عنوان كرد: برخی عرفان را بازندگی اجتماعی و دخالت در سياست ناسازگار می‌دانند. اين نيز خطاست و سيره پيامبر(ص) و معصومين(ع) خلاف آن است. پيروی از اين سيره بود كه موجب شد حضرت امام خمينی(ره) كه خود از عارفان بالله بود رهبری بزرگ‌ترين انقلاب را در قرن بيستم به عهده گيرد و منشأ مهم‌ترين تحولات سياسی معاصر شود. ايشان در عمل نشان دادند كه نه تنها عرفان ناسازگار با سياست درست نيست، بلكه سياست واقعی بايد در سايه عرفان باشد.

فنايی اشكوری در پايان خاطرنشان كرد: فهرست آسيب‌ها و لغزش‌ها منحصر به اين موارد نيست، آنچه گفته شد مهم‌ترين خطاها در اين زمينه بود. خلاصه سخن اين است كه در اين بازار، متاع معيوب و فاسد، فراوان‌تر از متاع اصيل و ناب به دست می‌آيد، چه بخواهيم اين را در جوامع موجود مطالعه كنيم، چه بخواهيم در سير تاريخی به آن نگاه كنيم در هر دو صورت به اين نتيجه می‌رسيم كه شكل‌های نادرست و باطل فراوان‌تر و پر رونق‌تر از شكل درست بوده است. «جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/ چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند».

برگرفته از خبرگزاری قرآنی
کد خبر: 8049
Share
 
 
 
 
نویسنده: ...
تاریخ : 1392/08/11
درودبرشما/. با برنامه ها و کارهای فرهنگی(برگزاری نشست ها-همایش های آسیب شناسی-معرفی صحیح عرفان شیعی-و....)می توان مانع یارگیری اهل تصوف در این دیار گردید.
 
نام شما:   
آدرس ایمیل:  
نظر شما: 
 


 

تاراج هنر ایلامی در نبود کارگاه‌ شور و پرداخت فرش و گلیم

بحران تحصیل در زرین آباد/ وقتی معلم سر کلاس درس نمی رود

زائران 13 استان از مرز مهران به کربلا مشرف می شوند

فرمان آدمکشی درمثلث شوم عشقی

همدستی مرد قمارباز و زن خیانتکار برای قتل مزاحم +عکس

بارزانی در آستانه یک تراژدی دردناک دیگر/ یک روستا تا رسیدن نیروهای عراقی به مرزهای اربیل + نقشه میدانی و

همسر «الهام علی‌اف»؛ مأمور اجرای سیاست‌های ضددینی در جمهوری آذربایجان

ماجرای خواندنی مرگ قذافی از زبان خبرنگار ایرانی

جهانگیری:ایران آماده تأمین انرژی ترکیه است/ اردوغان: همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق حرکت اشتباهی بود

راه‌اندازی مدرسه سلامت جهت پیشگیری از سرطان/ درمان ۹۰ درصد از سرطان‌ها در صورت تشخیص زودهنگام

درددل بازیگر طنز با مردم/ جواد رضویان: قسم مى‌خورم هیچ‌وقت کم‌فروشى نکردم

فرودگاه آبدانان بهترین و تنهاترین گزینه برای حوزه جنوب است

یادواره ای شهداء از مصادیق بارز شکر نعمت است

فرودگاه آبدانان یک مطالبه مردمی و عمومی است

نماینده کنگره آمریکا: عربستان جزو بزرگ‌ترین حامیان داعش است/ نبرد آمریکا با تروریسم متناقض است

۲۵ وزیر خارجه اسبق در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار حفظ برجام شدند

عروسی که از مردها وحشت داشت

نیروهای مزدور بارزانی بازهم نقره داغ شدند/ ۱۰ منطقه دیگر در نینوا و کرکوک از تصرف نیروهای کُرد خارج شد + نقشه میدانی و تصاویر

سود صدها میلیون دلاری اروپا از ارسال اسلحه برای تروریست‌های داعش/ جزییات خط ترانزیتی سریع و پنهان بالکان - عربستان +عکس

انجمن اولیا و مربیان، مظهر همكاری خانه و مدرسه است

دستگیری حفاران غیر مجاز در آبدانان

کاهش39درصدی وقوع سرقت در آبدانان

بیمارستان 50 تخت خوابی درمهران افتتاح شد

آغاز خدمت رسانی سپاه به زائران اربعین از پنجم آبان/ بالگرد و پهپادهای امنیتی در مرز مهران مستقر می شوند

کاسبان اربعین

سرلشکر باقری با وزیر دفاع سوریه دیدار کرد/ همکاری‌های نظامی تهران-دمشق تقویت می‌شود

آمریکا: ایران شورای امنیت را به بازی گرفته/روسیه: همه طرف‌ها به برجام پایبند باشند/ایران: آمریکا منزوی‌تر از همیشه است

حذف یارانه ثروتمندان در انتظار تصمیم هیأت دولت/ توقف حذف یارانه‌ها